Jumaat, 6 Julai 2012

Diskusi batu permata  (gemstone)

Membeli batu permata dan memilikkinya boleh menimbulkan rasa keseronokan. Ruangan ini mengandungi maklumat yang berguna dalam kaedah menilai batu permata sehingga anda dapat menjadi jauhari yang mengenali manikam.
Kualiti batu permata bergantung pada unsur yang berbeda dan pelbagai. Empat ciri utama yang boleh dijadikan pandauan iala formula 4C  Iaitu Color (warna) Clarity (Kejelasan), Cut (potongan)  dan Carat (berat).

Warna (Color)

Ini dapat diperhatikan kepada kombinasi pada warna batu permata. Secara umum, semakin menyerlah, menonjol dan indah estitika warnanya maka semakin berharga batu. Inilah kekuatan dalam warna yang sering disebut "Intensiti" Contoh intensiti warna:
Aspek lain dari warna batu yang dapat mempengaruhi nilainya adalah warna yang jarang ditemui dan ada kelainan serta sukar ditemui. Misalnya, topaz emas-merah muda (Imperial Topaz) lebih berharga daripada topaz biru meskipun semua unsur lain sama. Hal ini disebabkan oleh kesukaran menemui topaz warna sedemikian.

Perhatikan bagaimana efek warna nilai Amethyst.
Light Amethyst: batu ini adalah warna yang sangat pucat membosankan tidak menarik. Oleh kerana itu, relatif kurang berharga. Better Amethyst Warna: Warna di sini adalah lebih kuat dan lebih menarik, meskipun tidak "warna atas." Ia mudah diperolehi di pasaran. Warna terbaik Amethyst: Ini adalah ideal dan paling berharga warna untuk kecubung. Hal ini ada intens, gelap dan indah. Warna Langka di Amethyst. Berkedip merah dalam kecubung membuatnya sangat jarang dan berharga. Sebuah batu besar warna ini akan perintah harga atas.


Kejernihan (Clarity)
Kejernihan tampak pada jumlah "inklusion" atau kotoran yang ada di dalam batu. Jika Anda dapat melihat melalui batu dengan pandangan terhalang dari segi dasar (disebut paviliun), itu adalah batu yang jernih. Inklusi biasanya mineral lain yang telah terperangkap di dalam kristal seperti yang terbentuk. Kejernihan juga dipengaruhi oleh keretakan dalaman.

Secara umum, semakin jelas dan jernih batu itu, semakin berharga permata itu.
Berikut adalah beberapa contoh perbedaan dalam kejernihan Nilam (saphire)

Kurang menyerlah. Kejernihan: batu ini hampir kabur. Kita tidak boleh melihat ke dalamnya, dan tidak dapat kita melihat cahaya refleksi atau bercahaya dari dalam kerana deposit mineral tebal (inklusi) di dalamnya. Kejernihan nilam ini adalah umum dan kurang berharga
Kejernihan Layak: Kita boleh melihat ke sapphire ini agak: kedalaman warna dan cahaya yang mencerminkan dari beberapa aspek. Daerah berawan putih masih menghalangi keindahan dan membuatnya kurang berharga.
Kejernihan Khas: nilam ini jelas tidak sempurna, tapi kita boleh menangkap cahaya dari sebagian besar sudut bawah. Ini adalah perwakilan dari apa yang banyak tersedia di pasaran dan harga sederhana(bergantung juga pada warna, potongan dan ukuran)
Baik kerana Gets. Wow. Sebutir nilam yang sangat  baik, terserlah keunikannya dan sangat jelas. Kita melihat ke seluruh batu dan menangkap banyak cahaya pantulan. Sapphire seperti ini jarang terjadi dan harga nya cukup tinggi.

Ada beberapa pengecualian bagi menilai batu permata tertentu seperti batu permata zamrud yang hampir tidak  jernih sehingga kejernihan memainkan peranan kecil dalam menilainya. Bahkan ada kes di mana inklusi tertentu dapat membuat batu itu lebih bernilai.

Potongan (Cut)

Potongan batu juga sangat penting. Hal ini lebih umum untuk melihat potongan buruk daripada melihat pemotongan yang baik, terutama pada batu yang sangat berharga. Pemotongan baik adalah salah satu yang simetri dan profesional indah, digilap dengan sempurna dan membuat hasil maksima dari batu keindahan alam.
Ada berbagai bentuk batu permata yang dapat "dipotong"

Ragam (Faceted)
Ini adalah metode yang paling umum dalam perhiasan. Faceting memungkinkan untuk paling bersinar dan refleks cahaya.  Sederhananya, kita dapat memberitahu potongan yang baik (batu faceted) oleh beberapa kilauannya. Sebutir batu yang ideal  memotongnya akan memiliki aspek tersebut pada sudut tertentu untuk mencerminkan paling ringan. Hal ini karena pemotongan batu pada sudut reflektif terbaik sering bererti mengurangi ukuran dan berat dari batu.

Potongan buruk: kita boleh melihat melalui  ("mata ikan") dan tidak sparkle.
Potongan hodoh: kita boleh melihat melalui ("mata ikan") dan tidak sparkle.
Potongan ini lebih baik. Namun cahaya masih hilang melalui ke bawah
Ini adalah dipotong sempurna. Lihat berapa banyak semakin berkilau?

Hanya batu yang relatif jernih dapat segi.

Dalam segi batu, ada luka yang berbeda. Berikut adalah beberapa contoh:
Putri, putaran brilian, bantal, lonjong, Marquis, jantung, zamrud, barrion, mewah

Bezel (memantulkan cahaya permukaan yang lebih)

Contoh potongan mewah: bintang tunggal, cekung, bintang
Sebuah batu permata baik profesional akan terlihat lebihkurang seperti ini:

Cabochon
Lain gaya potong yang ditemukan pada perhiasan batu permata adalah cabochons. Cabochon potongan secara luas digunakan untuk batu permata:
1) kejernihan lebih rendah dan kerananya tidak akan mencerminkan banyak cahaya.
2) adalah warna yang luar biasa;
3) yang buram di alam (seperti opal atau onyx)
4) memiliki sifat optik khusus atau inklusi yang terbaik ditampilkan di cabochons (misalnya mata kucing atau bintang ruby) ;
5 ) terlalu lembut untuk dipotong dalam beragam bidang (moonstone, opal)

Tampilkan taksi vs vs titisan dari segi materi yang sama

Tampilkan bintang ruby, opal, perunggu, amythest berkualitai rendah, emerald (warna), moonstone
(Di bawah masing-masing, katakanlah mengapa cabochon)

Main Warna: opal biasanya dipotong en cabochon kerana "bermain warna" lebih penting daripada kejernihan dan sparkle. Permata ini juga lembut dan faceting membuatnya lebih rapuh.
Kejernihan pudar: ini ruby (warna yang terbaik) terlalu termasuk (tidak melihat melalui) untuk membuat batu segi gemerlapan. Jadi memotong nya en cabochon terlalu memperlihatkan warna dan menyimpannya mungkin kerana besar
Sifat Khusus: safir Bintang dipotong menjadi cabochons untuk memaksimakan bintang semulajadi yang dibuat oleh inklusi langka. Jika batu ini faceted, akan kehilangan bintang.
Buram: Beberapa batu secara inheren tidak transperen, seperti pirus. Di sini tujuannya adalah untuk menampilkan warna dan pola yang menarik. batu Buram selalu dipotong menjadi taksi dan tidak segi.


Manik-manik (Beads)
Batu permata juga ditemui dalam bentuk perhiasan manik-manik. Manik-manik datang dalam segala bentuk dan ukuran dan memiliki lubang di tengah yang memungkinkan untuk digantung. Manik-manik batu permata mirip dengan cabochons dalam bahawa menggunakan batu-batu yang tidak jernih cukup untuk menjadi segi, dan umumnya kurang berharga. Selalu ada pengecualian namun: salah satunya adalah mutiara. Mutiara yang berharga seperti manik-manik kerana hanya mengatur. (Link ke mutiara).

Cara mengidentifikasi manik-manik yang berharga. 

Keteraturan dalam bentuk seperti :
Simetri (lubang harus tepat di tengah atau jelas ke satu sisi karena suatu alasan)
Kelancaran cat (tidak ada chip, goresan atau bagian dinyatakan kasar)

Berikut adalah jenis batu yang sama, Aquamarine, potong menjadi bentuk yang berbeda.
Beads:Manik-manik ini dari Aquamarine adalah berawan (keruh dan pudar) dan warna kusam. Dibuat menjadi manik-manik kerana ini dan ukuran kecil mereka.
Cabochon: batu ini terlihat lebih baik dipotong en cabochon karena akan mengurangi kilau inklusi, tetapi dalam bentuk potongan ini membuatnya menarik.
Faceted: batu ini benar-benar jelas dan kualitas tinggi yang cukup untuk menjadi segi. Segi membuat batu bersinar dan kilauan yang terbaik.


Karat (Carat)
Ketika berurusan batu permata dapatkan hal ukuran. Semua yang lain sama, semakin besar batu itu, semakin berharga itu. Dalam perniagaan batu permata lazimnya dinilai mengikut harga per karat. Logiknyanya lebih karat maka nilainya pun lebih. Namun, tidak berhenti di situ. Faktor tambahan nilai adalah kesukaran menemui batu besar. Ini bererti bahawa batu yang lebih besar, semakin tinggi harga per karat.

Sebagai contoh, ruby 1 karat dengan warna yang bagus dan mungkin kos potongan $700. Tapi ruby 5 potong serupa karat dan warna tidak akan dikenakan kos $ 3.500 (5 x $ 700); mungkin kos $10.000. Hal ini kerana sangat sukar untuk menemukan sebuah batu delima yang adalah 5 karat.

Efeknya bahwa ukuran memiliki harga dan nilai ditentukan oleh betapa sukarnya batu besar. Misalnya, potongan yang sangat besar dan topaz amethyst relatif mudah untuk menemukan makna bahawa harga batu besar tidak secara eksponensial lebih tinggi.

Nah yang ini C adalah yang paling penting? Jika Anda memilih batu yang paling intens berwarna atau batu terbesar? Bergantung pada jenis batu. Setiap C memiliki berbagai tingkat pentingnya bergantung pada batu itu, tetapi kesmuanya berperanan untuk tingkat tertentu.


Keanehan / Keunikan
Faktor lain nilai sebuah batu permata adalah keunikannya. Ini berarti warna-warna biasa atau pola dalam batu atau inklusi sukar dan menarik atau kotor. Hal-hal ini sering dihargai dan dihargai oleh adat, perhiasan baik, tetapi diabaikan oleh pembeli. Mungkin sukar untuk "mendapatkan kesepaduan yang benar-benar baik" hanya akan oleh 4 C kerana semua orang yang membeli dan menjual batu permata dan perhiasan batu permata profesional akan menilai secara teliti. Tapi jika Anda seorang pengamat yang teliti, Anda mungkin dapat melihat sesuatu yang khusus dalam sebutir batu yang orang lain telah terjawab.

Menarik inklusi: Ini adalah bahagian sederhana dari kuarza: sama sekali tidak sukar. Namun, pengamat dari batu ini akan melihat kebun seperti inklusi mineral lainnya dan membayar harga tinggi untuk sesuatu yang begitu unik dan menarik. Warna Band: Cara bermain di batu warna dapat membuat materi khusus, unik dan kerana itu ia berharga bagi orang yang meninginkan warnanya, seperti halnya dengan turmalin semangka. inklusi rutil: potongan sederhana lain kuarza, tetapi berbentuk bintang inklusi rutil membuatnya menarik dan lebih berharga untuk sebuah perhiasan halus atau pengumpul permata.


Mitos
"Memotong permata mempengaruhi nilai tidak dalam gaya potongan, tetapi kualiti potongan, kecuali sangat rumit pemotongan yang mewah.

Simbologi

Ketika membeli batu permata atau perhiasan batu permata, Anda boleh mempertimbangkan erti batu yang berbeda. Batu permata lazimnya memiliki makna mendalam khusus bagi hampir setiap budaya manusia di setiap era. Jika Anda membeli batu permata atau perhiasan bagi seseorang sebagai hadiah, Anda dapat membuatnya istimewa dengan memilih salah satu makna yang lebih dalam mengingatkan Anda dari mereka.

Tulen atau palsu?

Kekhuatiran yang sering berlaku ialah ketika membeli batu permata (terutama dari vendor berisiko seperti penjualan gudang). Apakah perhiasan batu permata yang dijual itu adalah "tulen."
Ternyata tidak begitu mudah mengatakan batu adalah "tulen" atau palsu ": ada kontinum tentang sejauh mana manusia mempengaruhi batu permata. Beberapa dari mereka dapat melihat jika Anda tahu apa yang harus dicari, orang lain perlu pakar gemologists dan peralatan khusus. Berikut ini adalah rangkuman ciri-ciri yang berbeda pada menilai ketulenan batu permata.

Batu permata "palsu" dan "asli":

Imitation: Ini adalah apa yang disebut "palsu". Bila ada sesuatu yang dibuat agar terlihat seperti batu permata yang sesungguhnya adalah substansi yang sama sekali berbeda - yang imitasion. Sebagai contoh, bayangkan Anda berada di sebuah kedai dan Anda melihat sebentuk cincin dengan batu "cantik merah" dan penjual memberitahu Anda itu adalah batu ruby. Namun, bila Anda bawa untuk mendapatkan penilaian Anda menemukan itu kaca. Batu tiruan "" atau "palsu" .

Catatan tentang palsu.: Senario ini kerana tertipu mungkin membuatkan Anda sangat takut pernah terbeli batu permata, namun sebenarnya, hal itu jarang terjadi. Jual perhiasan palsu (dan mendakwa  itu asli) adalah satu penipuan.

Batu permata adalah produk yang sensitif (mahal dan misteri), reputasinya adalah segalanya. Jual sebutir batu palsu bahkan setelah 25 tahun menjual perhiasan yang baik boleh menghancurkan perniagaan dan penjual merosakkan reputasi mereka selamanya. Oleh itu, yakinlah bahwa kebanyakan orang yang profesional atau penjual batu permata akan melakukan segala yang mungkin untuk memastikan mereka tidak menjual sesuatu yang palsu. Untuk informasi lebih lanjut tentang cara untuk mengidentifikasi batu permata imitasion, read more pada halaman individu batu permata.

"Sintetik /" Dibuat ": batu permata sintetik" nyata "batu permata dalam komposisi mineral mereka adalah persis sama seperti yang tulen. Satu-satunya perbedaan adalah bahawa ia diproses oleh manusia dalam waktu singkat versus oleh alam semulajdi selama ratusan ribu tahun. Permata sentatik biasanya kurang berharga. Secara umum, batu diciptakan hanya tersedia untuk batu permata yang lebih mahal seperti berlian, rubi, safir dan zamrud. Salah satu contoh dari sebutir batu permata yang digemari ramai adalah mutiara kerana sudah menjadi budaya: sangat lumnrah dijadikan perhiasan paling elit.

Seorang penjual terkemuka selalu akan menyatakan apakah batu tersebut sintetik. Tapi jika Anda tidak yakin, salah satu cara untuk mengamati batu itu sentatik dengan melihat impak kejernihannya. Batu tiruan biasanya jauh lebih bersih dan jelas dari batu tueln. Jadi jika Anda melihat ruby berkilau terang dan jelas, sapphire atau emerald harga tidak terlalu mahal, Anda boleh bertaruh bahawa itu adalah sintetik.

Pilih dari zamrud dan zamrud asli  bukan sintetik.

Pengganti Fair: Beberapa orang mungkin mengatakan bahwa CZ (Cubic Zirkonium) adalah berlian "palsu". Sebenarnya, Kubik Zirkonium adalah batu permata dalam dirinya sendiri. Ini hanya dapat disebut "palsu" jika penjual label sebagai berlian. Jika seseorang telah memberi Anda perhiasan dengan CZ itu tidak palsu: itu adalah CZ sebenar.

Ditangani / ditingkatkan: Banyak batu permata akan menjalani semacam perawatan antara waktu mereka dilombong dan waktu batu itu sampai ke tangan Anda. Perlakuan ini dilakukan dalam proses untuk meningkatkan penampilan batu (warna atau kejernihn). Perawatan meliputi pemaparan terhadap suhu sangat tinggi, iradiasi, panas atau radiasi dikombinasikan dengan bahan kimia lain (misalnya titanium), meminyaki, dan waxing. Dirawat batu permata tidak dianggap kurang berharga selama perawatan dianggap "permanen" oleh organisasi gemological relevan.

Itu bererti bahawa perawatan yang tidak akan "hilang" dengan waktu. Dalam beberapa jenis batu permata, perawatan sangat umum bahwa hampir mustahil untuk menemukan satu yang tidak dirawat. Ruby adalah contoh darinya. batu permata lainnya tidak boleh ada tanpa perawatan, misalnya Mystic topaz.

Baca lebih lanjut tentang perawatan pada halaman batu permata individu.

Alam Semuljadi: Kata Alamsemula jadi biasanya bererti bahawa batu permata itu wujud  bukan buatan manusia. Ini tidak selalu bererti tidak dirawat. Kata ini, bagaimanapun, tidak memiliki makna standard dan sering disalahgunakan. Jadi jika Anda melihat kata "semulajadi" dalam diskripsi sebutir batu permata Anda tertarik untuk membeli, terus membaca atau mengajukan pertanyaan.

Batu Asli: Kata ini biasanya bukan "palsu". Tidak memiliki implikasi yang dari bumi "semulajadi" atau "dirawat". Sebagai contoh, biasanya untuk melihat diskripsi perhiasan yang berisi kata "Genuine menciptakan ruby" Ini hanya bererti bahawa sebutir  ruby mineralogically..

Dirawat (diperbaiki) / gilap : Bila Anda melihat kata ini dalam diskripsi perhiasan, Anda dapat mengetahui bahawa Anda melihat sesuatu yang langka (bergantung pada batu). Jika Anda melihat "dirawat" ruby untuk dijual, maka akan sangat berharga dan mahal. "Dirawat" atau topaz aquamarine warna intens juga langka dan sangat istimewa. Namun, jika Anda lihat "dirawat" kecubung, itu bukan masalah besar karena kecubung sangat tersedia tidak dirawat. Pelajari lebih lanjut tentang perlakuan batu permata individu pada halaman yang relevan dari situsi ini.

Sebutir Ruby tidak diubati: ruby tidak diubati hampir selalu disertakan (kecuali yang berada di muzium atau dengan label harga 6 angka). Sebutir yang disempurnakan melalui rawatan Khas Ruby: Ini adalah apa yang biasanya ditemukan di pasaran untuk batu ruby: Semulajadi diperlakukan, dan dengan kejelasan sempurna. Kejelasan berkisar agak sedikit: kita benar-benar pada penjual untuk memberitahu kami apa tentang perawatan. J Ruby Sintetis. ruby ini terlalu bagus untuk menjadi kenyataan. Bila  berada di Wal-Mart dan Anda melihat earings ruby yang jelas dan terang merah sebesar $ 59, Anda tahu bahwa mereka sintetis (tag biasanya akan mengatakan hal yang sama)



Di mana Anda membelinya:


Penjual batu perhiasan yang memiliki efek pada nilai. Sebuah Cartier atau cincin Tiffany akan menjadi lebih mahal daripada Zales atau cincin Benolds, bahkan jika mereka mengandungi kualiti "sama" batu. Hal ini tentu saja kerana dari rekaan dan design. Namun, nilai batu permata perhiasan desaigner lebih mungkin untuk mempertahankan nilai yang tinggi selama berabad-abad dari berbagai rekaan menengah. Oleh kerana itu, meskipun tampaknya counter intuitif, mungkin memberikan nilai yang lebih tinggi untuk wang dalam jangka panjang untuk membeli karya rekaan yang lebih mahal.



Appraisals vs DIJUAL KEMBALI: Berapa batu permata Anda membeli nilainya?



Ini cukup popular untuk memiliki perhiasan "dinilai" untuk melihat berapa jumlah harganya. Biasanya penilai akan membuat penilaian dan mengukur logam dan berbagai karakteristik yang dijelaskan di atas dan menetapkan nilai yang wajar. Harga ini boleh mewakili apa yang akan / seharusnya dibayar untuk itu.


Namun, ada perspektif lain tentang nilai. Seorang pakar kewangan pernah berkata, "Ada yang hanya bernilai apa yang orang lain akan membayar untuk itu" Pada batu permata, harga jual semula sering secara signifikan lebih rendah dari nilai dinilai.. Ini berarti bahwa meskipun Anda "punya banyak" karena Anda dibayar kurang dari nilai yang telah dinilai, itu tidak berarti Anda bisa berbalik dan menjualnya dengan mendapatkan keuntungan. Bahkan, Anda akan lebih besar kemungkinan mengambil kerugian. Hal ini puncanya kerana pasaran sekunder batu permata dan perhiasan batu permata yang dianggap lebih berisiko dan tanpa merasa tidak nyata faktor baik belanja perhiasan baru di sebuah premis perhiasan.


Ini juga bererti bahwa kesepaduan yang sangat baik dapat ditemukan dalam membeli perhiasan tangan kedua.

Anda sendiri Rasanya:


Aspek terakhir dari sebuah batu permata yang nilainya menentukan seberapa banyak Anda menyukainya. batu permata adalah untuk kemewahan. Jika Anda berfikir ini keindahannya itu membuat Anda bahagia atau mengingatkan Anda tentang orang yang Anda cintai atau sesuatu yang istimewa dan ada sentimental value dalam hidup Anda, ia sangat berharga. Batu permata yang sangat tua, kadang-kadang jutaan tahun: mereka dapat berkuasa penuh semangat dan emosional sehingga sangat penting untuk memilih batu permata yang Anda merasa tertarik dan teruja, bahkan jika ia tidak terlalu au mahal. Sebagai contoh, banyak meminati permata nilam biru tua (dark blue sapphire): ia tampak dalam dan misteri. Alangkah seronoknya jika anda mampu memilikki batu permata idaman yang dicari selama ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan