Jumaat, 6 Julai 2012

Jenis dan harga batu ruby (merah delima)

Batu ruby (delima) yang paling berharga dan bernilai dari semua batu permata berwarna. Ruby telah telah memiliki sesuatu yang penting dalam banyak budaya selama ribuan tahun. Ruby ditandai dengan struktur dinamis yang merah, warna merah yang sangat baik (aspek memantulkan cahaya hampir seperti cermin), dan kekerasan (sukar  untuk awal dan kerana itu sukar dicanai). Sangat besar batu permata ruby maka kualitinya sangat tinggi kerana saiz besar jarang ditemui.

Yang Harus Anda Ketahui Sebelum Membeli sebutir Ruby

1.  Warna (Color): Ruby yang terbaik adalah yang warna merah darah segar, dan merupakan batu yang sangat berharga.  Ada juga ruby berwarna merah anggur dan merah gelap, atau merah muda.

2.  Ukuran (size): karat yang lebih besar merupakan batu permata ruby, dengan nilai harga yang lebih berharga dan mahal. Karat ruby dengan warna yang baik dan kejernihan (Clarity) sudah cukup bernilai. Ruby yang lebih besar adalah sangat tinggi nilainya dan sangat mahal.

3.  Kejernihan (Clarity): ruby alam semulajadi, sebagian besarnya memiliki rupas keadaan mendung atau ketidaksempurnaan. sangat sedikit yang benar-benar jernih.  Ruby kualiti yang lebih baik adalah transparen dan tidak pudar atau keruh.

4.  Potongan (Cut) : Kualiti memotong ruby's menentukan seberapa baik kilauannya. Kesempurnaan memotong batu ruby menjadikannya sangat berharga dan apatah lagi yang sukar ditemui.

5.  Perawatan, Sintetik dan imitation (Treatments, Synthetics and Imitations): Hampir semua ruby diperlakukan untuk meningkatkan kejernihan dan warna. Perlakuan panas (heated) adalah standard dan diterima secara luas. The treatement bahawa ruby mendapat engaruh nilai dan penambahan quality.di dalam makmal membuat rubyi tersedia secara luas dan bernilai jauh lebih sedikit dari batu ruby asli. Beberapa penjual tidak jujur yang mungkin mencuba untuk menjual batu delima palsu

6.  Makna dan simbologi (Meaning and Symbology) : batu merah delima / Rubies dianggap suci untuk banyak budaya selama berabad-abad.


Ruby Paling Berharga

Batu rubi yang paling berharga adalah intens, merah, ukuran besar (lebih dari 5 CTS.), Cukup jelas dan sempurna potongan (segi).

Berikut ini adalah Ringkasan Rubies (merah delima) dari Berbagai Tingkat Kualiti dan Nilai:
Batu ruby kualiti sangat rendah
Batu ruby kualiti rendah
Batu ruby kualiti baik
Batu ruby berkualiti sangat baik


Tiada ulasan:

Catat Ulasan